Een tegen Eenzaamheid

5 oktober 2020

Van 1-8 oktober vindt de jaarlijkse Week tegen Eenzaamheid plaats. Tijdens een recent werkbezoek dat ik samen met VVD-collega Suzanne Oortman Gerlings-van Hal bracht aan Welzijn Baarn, vertelden de enthousiaste projectleiders Krista Peeters en Marloes Luijken over de geplande activiteiten in Baarn tijdens deze aandachtweek.

Eigenlijk schoven we aan om te sparren over het programma voor de Raad op Pad die Suzanne en ik dit jaar organiseren over dit onderwerp. Maar Krista en Marloes grepen de gelegenheid aan om ons ook bij te praten over de ontwikkelingen rondom het uitvoeringsprogramma ‘Een tegen Eenzaamheid’, dat werd gelanceerd na de door de PvdA geïnitieerde  moties van 2018 en 2019. De Baarnse Coalitie Een tegen Eenzaamheid begint vorm te krijgen, het Signaalpunt Eenzaamheid voor professionals en ondernemers staat bij PIT in de startblokken, er is een informatieve site ontwikkeld  https://eenzaamheidbaarn.nl/  en binnenkort worden de zogenaamde persona’s gepresenteerd.

Veel werk is verzet, maar om de Coalitie een blijvertje te maken en het onderwerp eenzaamheid in de haarvaten van de Baarnse samenleving te krijgen, is volgens de projectleiders zeker nog een jaar stuwkracht en aanjagen nodig.

Hoe verder in 2021

Het uitvoeringsprogramma ‘Een tegen eenzaamheid’ is in 2020 gestart met behulp van het eenmalige Rijksbudget van € 150.000. Dit geld is in 2021 niet meer beschikbaar. In de programmabegroting 2021 die in oktober op de raadsagenda staat, geeft het college aan dat de succesvolle aanpak van eenzaamheid in 2021 wordt doorgezet. Krista en Marloes wisten vorige week nog niet wat hun rol daarin wel of niet wordt. En hoe een en ander gefinancierd wordt is onze fractie niet duidelijk. Een overzicht waar het Rijksbudget aan is besteed ontbreekt. Wij zullen de verantwoordelijk wethouder Andre van Roshum hier vragen over stellen.

Door de aangescherpte corona-maatregelen konden in Baarn veel activiteiten in de Week tegen Eenzaamheid helaas niet doorgaan. Maar laat het niemand tegenhouden om te bedenken wat je wel kunt doen en laten we blijven omkijken naar elkaar.