Door op 4 januari 2014

Een straatkind is ook iemand

Steun team India op weg naar de Street Child World Cup in Brazilië

Als PvdA Baarn vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Natuurlijk zetten we ons als afdeling Baarn vooral in voor ons mooie dorp. Daar zijn genoeg uitdagingen en kansen. Tegelijkertijd hebben we ook oog voor wat er in de rest van de wereld gebeurt. Helaas zijn er in de wereld nog steeds veel kinderen die op straat leven. De Street Child World cup in Rio werkt op een bijzondere manier aan het verbeteren van de situatie van straatkinderen in de wereld. Ik heb een bijzonder band met het Indiase team en wil ze graag helpen om hun deelname aan de Street Child World Cup mogelijk te maken.

In 2001 werkte ik een aantal maanden in Chennai (India) bij de organisatie Karunalaya. Karunalaya is een Indiase organisate, opgericht (in 1995) door Paul Sunder Singh. Hij wilde de situatie van de vele straatkinderen in Chennai verbeteren. Karunalaya vangt onder meer straatkinderen op, zorgt ervoor dat de kinderen in de sloppenwijken naar school (blijven) gaan en helpt de gezinnen in de sloppenwijken hun situatie te verbeteren. Ik gaf er bijvoorbeeld huiswerk- en bijles aan de visserskinderen die in hutjes op het strand woonden. De kinderen waren vaak de eersten in hun gezin die naar school gingen. Ouders konden hen niet helpen omdat ze zelf geen schoolervaring hadden en de kinderen hadden de grootste moeite om in de structuur van een klas en een school te functioneren. Daar probeerde ik ze (samen met Indiase collega’s) mee te helpen. Het was een bijzondere ervaring die ik niet snel zal vergeten.

Karunalaya is nu uitgekozen om het Indiase team af te vaardigen voor de Street Child World Cup. Dit bijzondere wereldkampioenschap vindt plaats voorafgaand aan het WK, in Brazilië. Straatkinderen uit vijf continenten voetballen en nemen deel aan een conferentie. Door voetbal, kunst en campagnes wil de organisatie verandering brengen in de negatieve houding en behandeling van straatkinderen over de hele wereld. Onder het motto ‘I am somebody’  wordt aandacht gevraagd voor de rechten van kinderen die op straat leven.

Ik heb gezien hoeveel ellende straatkinderen soms moeten meemaken en wat ze, met een beetje hulp, kunnen bereiken. Een aantal van de kinderen die destijds opgevangen werden bij Karunalaya, heeft nu een baan en een huis. Sommigen zijn gaan studeren.

Het Indiase team heeft sponsors nodig om deel te kunnen nemen aan de Street Child World Cup. Het gaat bijvoorbeeld om de kosten voor hun reis en verblijf ter plekke, de voetbaltenues en dergelijke. Je kunt helpen door een bedrag over te maken naar steunstichting Karunalaya in Nederland, rekeningnummer 39.40.70.380 o.v.v. Street Child World Cup. Voor het team van Indiase straatkinderen maak je daarmee een hele bijzondere reis mogelijk en je draagt tegelijk bij aan de verbetering van de positie van straatkinderen over de hele wereld. Sponsoren als bedrijf is natuurlijk ook mogelijk.

David Beckham zei over de Street Child World Cup:  “I know from personal experience just what power football can have to inspire and change young people’s lives whatever their background or nationality. This is what the Street Child World Cup is all about and I give it my full support. I look forward to Brazil in 2014 when street children from around the world will play football and represent the millions of children who still live or work on our streets.”

Bekijk ook het filmpje over de Street Child World Cup op youtube.

Waar ben je naar op zoek?