Doet mijn mening ertoe? Dan heb ik wel ideeën!

Door Sandra Bruijstens op 16 november 2022

Doet mijn mening ertoe? Dan heb ik wel ideeën!

Jongeren geven graag hun mening, als maar duidelijk is wat er mee wordt gedaan. Het is de sleutel tot succes om jongeren uit te dagen mee te doen aan het participatieproces. Dat is een van de inzichten die hoofdonderzoeker Marjolein de Jong van Young Inspiration de gemeenteraad meegaf tijdens de presentatie op de college informatieavond van 15 november. Zij nam de raad mee in de resultaten, de ‘rode draad’ in het onderzoek naar hoe jongeren Baarn zien en wat zij anders zouden willen.

Dit onderzoek werd gedaan op initiatief van een voorstel (motie) van de PvdA Baarn dat in januari van dit jaar door de raad werd aangenomen. Het toenmalige college vond dat er genoeg activiteiten voor jongeren zijn in Baarn, maar gaf hiervoor geen onderbouwing. De signalen die wij van jongeren kregen, lieten iets heel anders horen. Wij vroegen de gemeente in kaart te brengen waar de jeugd behoefte aan heeft en of jongeren vinden dat er voldoende voorzieningen voor hen zijn.

Antwoorden op deze vragen werden samen met Young Inspiration opgehaald door jongeren zelf. Op straat, op het schoolplein en op andere plekken waar jeugd te vinden is. Concreet willen jongeren plekken om elkaar te ontmoeten, te bewegen en te hangen. Het onderzoek leverde ook nog een rijtje zinnige adviezen op waar de gemeente mee aan de slag kan. En eigenlijk al mee aan de slag gaat, want er wordt door dit college bijvoorbeeld stevig geïnvesteerd in de skatebaan.

Ons voorstel vroeg ook om een koppeling te maken met een onderzoek naar jeugd en drugs. De uitkomsten van dat onderzoek worden nog dit jaar verwacht. In januari wordt de raad hierover verder geïnformeerd.

Sandra Bruijstens

Wie ben je? Sandra Bruijstens, in maart 2018 gestart als steunfractielid voor de PvdA Baarn en sinds de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 ben ik raadslid en fractievoorzitter. In het dagelijks leven management assistent. Buiten kantoortijden regelmatig wandelend te vinden in de Baarnse natuurgebieden. Daar is het de laatste tijd wel veel te druk. Een betere balans

Meer over Sandra Bruijstens