De omgevingswet in Baarn

Door Ton van der Linden op 23 maart 2020

In de afgelopen raadsvergadering is het rapport van de Rekenkamer behandeld met als onderwerp de invoering van de omgevingswet in Baarn. De conclusie van de rekenkamercommissie is dat er nog veel werk verricht moet worden.

Wat is het doel

De Omgevingswet bundelt wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. De ruimtelijke ordening wordt nu geregeld in 26 wetten meet dan 5000 wetsartikelen dat wordt met de omgevingswet een wet met ongeveer 350 wetsartikelen.

Daarmee vormt de nieuwe omgevingswet de basis voor de samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving. Het gaat om de balans tussen het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving. Het omgevingsrecht wordt inzichtelijker voor burgers, ondernemers en overheden. Er zijn minder regels en er is meer ruimte voor initiatieven. Ook heel belangrijk dat de omgevingswet vroegtijdige en verplichte participatie stimuleert om belangen, meningen en creativiteit op tafel te krijgen van belanghebbenden. Met belanghebbenden bedoelt de wet burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuurders van overheden.

In deze wet wordt uitgegaan van ja mits in plaats van nee tenzij.

Verder wordt op termijn afscheid genomen van de meer dan tien geldende bestemmingsplannen in Baarn hiervoor komt in de plaats een omgevingsplan wat veel globalere zal zijn dan de toch wel nu zeer stringente bestemmingsplannen. En wat misschien net zo belangrijk is de overheid moet binnen 8 weken beslissen over een vergunningsaanvraag i.p.v. de nu geldende 26 weken.

Kortom een grote verbetering waar de gemeente nog de nodige slagen moet maken om een en ander tijdig en soepel te laten verlopen.

Overigens wordt het rapport van de rekenkamercommissie met een aantal aanbevelingen voor het college als hamerstuk in de besluitraad in stemming gebracht.

Ton van der Linden

Wie ben je? Mijn naam is Ton van der Linden. Ik ben in 1951 geboren in Amsterdam en sinds 1982 woonachtig in de Componistenbuurt, gehuwd met Anita, was voorheen werkzaam als controller in een handelsonderneming, van 2006 tot 2014 raadslid en van 2014 tot 2022 steunfractielid. Een jaar geleden dacht ik voorgoed afscheid te hebben

Meer over Ton van der Linden

Waar ben je naar op zoek?