Corona in Baarn

Door Mark Eijbaard op 22 maart 2020

Het coronavirus heeft ook Baarn bereikt. We ondervinden allemaal de gevolgen van het coronavirus. De straten in Baarn zijn rustiger dan normaal.
Ook de Baarnse politiek doet het tot 6 april rustig aan. We komen 25 maart even bij elkaar, om de beoogd wethouder Prakke te installeren en wat hamerstukken aan te nemen. Maar verder wordt er geen politiek bedreven. Even tijd voor andere zaken.

Maatregelen voor inwoners

Voor inwoners van Baarn gelden de standaardrichtlijnen van het RIVM.

De belangrijkste maatregelen die je kan nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen:
Was je handen regelmatig
• Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
• Gebruik papieren zakdoekjes
• Geen handen schudden
• Blijf thuis als je verkoudheidsklachten krijgt
Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.

Lokale initiatieven

Ook zijn er lokaal een aantal mooie initiatieven om elkaar te helpen. Zo is er op BaarnFM een uur live radio, waarin je een nummer kunt aanvragen of een oproep kunt doen voor de mensen die nu wat minder vaak buiten komen.
Daarnaast heeft Welzijn Baarn een Beste Buur actie opgetuigd. Hier kun je je aanmelden om te helpen bij de bestrijding van onder andere eenzaamheid ten gevolge van corona. Je kunt helpen met het doen van boodschappen voor mensen die nu even niet buiten kunnen komen, of je aanmelden om contact te hebben via whatsapp of skype met mensen die nu even niemand kunnen ontmoeten.
Je kunt je aanmelden op de website: http://www.coronahelpers.nl

Maatregelen voor ondernemers

De overheid heeft een aantal maatregelen aangekondigd. Op de website van de gemeente Baarn is hierover meer informatie te vinden.

Wat kunnen we verder doen?

Daarnaast willen we het college vragen welke mogelijkheden we lokaal kunnen nemen, denk daarbij aan lokale belastingen die later betaald mogen worden.
Ook zijn we benieuwd welke financiële consequenties dit heeft voor de gemeente Baarn. Wat we daarbij ook willen weten is welke (grote) projecten hierdoor mogelijk vertraging gaan oplopen of misschien zelfs komen te vervallen.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met