Concept-bod RES Amersfoort 1.0 vastgesteld

5 oktober 2020

In de besluitraad van woensdag 23 september is het concept RES 1.0 Amersfoort vastgesteld. In de RES staat waar en op welke wijze in de regio grootschalig duurzame elektriciteit (zonne- en windenergie) en warmte opgewekt kan worden. De besluitvorming hierover was eerder uitgesteld tot 1 oktober 2020 omdat door de coronacrisis geplande lokale inspraak niet plaatsvinden zoals bedacht. Een groot deel van de inspraak heeft in het afgelopen half jaar digitaal plaatsgevonden.

Kansrijke zoekgebieden

Het opstellen van de RES (Regionale Energie Strategie) is een opgave vanuit het Rijk aan 30 regio’s om regionaal bij te dragen aan de landelijke opgave van tenminste 35 Twh hernieuwbare energie op land. Baarn heeft samen met de gemeenten Amersfoort, Soest, Leusden, Woudenberg, Eemnes en Bunschoten, de provincie en het waterschap en STEDIN de concept RES voor de regio Amersfoort opgesteld. De regionale ambitie is een duurzame opwek van totaal 0,5 Twh in 2030 (een realisatie van 49% CO2-reductie).

Voor de gemeente Baarn zijn er kansrijke zoekgebieden ingetekend voor zonnepanelen langs de A1 en op de daken van bedrijfsterreinen. Andere mogelijkheden voor duurzame opwek binnen onze gemeentegrenzen zijn beperkt. Vol inzetten op energiebesparing door bijvoorbeeld isolatie is voor Baarn dus noodzaak.

Overbodige motie

Bij het raadvoorstel over de RES werd een door de VVD en GroenLinks ingediende motie aangenomen die het college oproept om de NNN- en N2000gebieden, gebieden nabij ecopassages zoals de Baarnse bossen en Lage Vuursche en het poldergebied Arkemheem als zoekgebied uit te sluiten. De PvdA heeft de motie niet ondersteund omdat wij vinden dat natuurbeschermende voorwaarden al voldoende zijn verwerkt in de RES. Een motie die alleen maar rept over wat je allemaal niet wil vinden wij ook iets te makkelijk gezien de complexiteit van de gezamenlijke energieopgave die wij hebben. Wij hebben het college daarom opgeroepen om serieus werk te maken van het volleggen van daken van huizen en bedrijfsterreinen in onze gemeente.

Het vervolg

Het Centraal Plan Bureau voor de Leefomgeving gaat een doorberekening maken van het concept-bod van alle regio’s en dan wordt ook bepaald hoe een eventuele restopgave over de 30 regio’s moet worden verdeeld. Participatie en gesprekken met de gemeenteraden zal onderdeel zijn van het vervolgproces. Uiterlijk 1 juli 2021 dient de definitieve RES 1.0 gereed te zijn.

Waar ben je naar op zoek?