Baarn gaat voor Groenvisie

1 april 2019

Tijdens de Besluitraad van 27 maart 2019 is het Beeldkwaliteitsplan Openbare Ruimte 2019-2029 (BKP) vastgesteld, een strategisch kader voor het beheer en het onderhoud van de openbare ruimte. Bij het besluit over dit plan, werd een motie ingediend waarin het college wordt gevraagd om een integrale Groenvisie voor Baarn te ontwikkelen en deze uiterlijk januari 2020 aan te bieden aan de Raad. De motie werd gezamenlijk ingediend door de PvdA, GroenLinks, D66, VoorBaarn en de BOP en ondersteund door CU/SGP en het CDA.

In de motie Groenvisie wordt het college gevraagd om een samenhangend beleidskader op het gebied van groen, biodiversiteit, klimaatbestendigheid en bomenplant te ontwikkelen en hier ook bewoners bij te betrekken. Op een aantal van deze onderwerpen kent Baarn wel beleid of een actieprogramma, maar het is erg versnipperd en het kan elkaar daardoor zelfs in de weg zitten. Terwijl belangrijke vraagstukken als klimaatadaptatie, het inpassen van groen in bouwplannen en biodiversiteit juist vragen om een integrale kijk en aanpak.
Een belangrijke reden voor de PvdA om deze motie mede in te dienen, is de opdracht die het college krijgt om de ambitie tot het versterken van biodiversiteit om te zetten naar concrete beleidsdoelen. In het Beeldkwaliteitsplan blijft het op dit onderwerp allemaal wat vaag. Met goed bedoelde voornemens in het BKP zoals ‘we blijven inzetten op biodiversiteit’ en ‘we passen ecologisch bermbeheer toe, als bewoners dit wensen’ gaan we natuurlijk geen meters maken!

Met de motie Groenvisie lossen we een belofte in uit ons verkiezingsprogramma. De natuur en biodiversiteit in Baarn blijft evenwichtig en gezond. We maken een actieplan, waar we inwoners bij betrekken.

Waarvan akte.